Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia góry droga Transfagarasan

Magiczna Rumunia

Dracula, tajemnicze zamki, pogromcy wampirów, drogi z „Top Gear”, Karpaty i najlepsze miejsca do odwiedzenia.

Rumunia to kraj pochodzenia Draculi, tajemniczych zamków, pogromców wampirów i dróg ze starego programu „Top Gear”. Lasy i góry są domem dla dzikich zwierząt, takich jak niedźwiedzie, wilki, rysie i półdzikie, jak konie, które w niektórych regionach są udomowione tylko w sezonie. Długa historia zakorzeniona w Dacii, symbolizowanej przez Draco, który jest wężowym smokiem z głową wilka. Pola złotych słoneczników latem, Karpaty, Morze Czarne, Transylwania, wiedza mistyczna przyciągają poszukiwaczy przygód z całego świata. Jeden z moich ulubionych krajów w Europie!

Transfagarasan i Transalpina to słynne górskie drogi na wysokości 2145 metrów, pełne zakrętów i niesamowitych widoków. Są otwarte tylko w sezonie letnim i wiosennym. Pierwszy raz usłyszałam o tych drogach ze starego tv programu o samochodach „Top Gear”, a lata później, kiedy odwiedziłam to miejsce, mogłam w pełni zrozumieć dlaczego… To jest jazda dreszczem emocji.

Po drodze możesz spotkać miłe puszyste osiłki, które lubią owoce:

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia góry Transfagarasan osiołki

Możesz także zobaczyć setki owiec i psy pasterskie, które wyglądają jak misie, ale nie daj się zwieść. Moja pierwsza reakcja brzmiała: „ale słodki pluszowy piesek, chodź się przytulić”, ale pies stanął w miejscu i spojrzał na mnie wzrokiem alfa w stylu „nie zbliżaj się nawet na krok”, a ja natychmiast znieruchomiałam. Wyjaśniono mi później, że te psy spędzają życie walcząc ze stadami wilków, niedźwiedzi, a może nawet wilkołaków, skoro mówimy o Transylwanii (Siedmiogrodzie)🙃. Daleko im do bycia pluszowymi psami…

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia góry pies pasterski owce

Mam szczęście mając wspaniałych przyjaciół, którzy pokazali mi najpiękniejsze i sekretne miejsca w Rumunii, których inaczej bym nie zobaczyła.

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia góry Transalpina

Pewnej nocy zabrali mnie samochodem na szczyt góry w rejonie Novaci, do której bardzo trudno było dotrzeć, ponieważ nie było drogi. Gdy wyszliśmy na zewnątrz, usłyszeliśmy wycie wilka i dziwne odgłosy w krzakach. Mój przyjaciel zapewnił nas, że to tylko pies, ale taki trochę nietypowy 😉 W każdym razie, my dziewczyny, postanowiłyśmy usiąść na samochodzie i podziwiać niebo z gwiazdami, które wydawało się tak blisko, aż czułam, że mogę dosięgnąć je ręką. To była wyjątkowa letnia noc z deszczem komet i wyciem się wilków tworząc spektakl, którego nigdy nie zapomnę.

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia góry Karpaty nocą

W Rumunii możesz odkrywać bajkowe, tajemnicze i romantyczne zamki. Wiem, że powinno być napisane gotyckie, renesansowe lub średniowieczne zamki, ale nie brzmi to tak fascynująco 😉 Wiele z nich to słynne zamki Draculi, ale szczerze mówiąc, był tylko jeden, w którym spędzał czas, nazywa się Poenari odległa cytadela w górach, która teraz jest ruiną. Przez ostatnie stulecia wiele osób twierdziło, że ta forteca jest nawiedzona.

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia zamek Hunedoara Corvinus

Sprawdź moje Instagram highlights, aby zobaczyć zamki i wiele więcej @malvinadunder

Neorenesansowy zamek Peles z 1883 roku, położony w pobliżu miejscowości Sinaia w górach Bucegi, jest arcydziełem architektury, która przyciąga ludzi z całego świata, w tym twórców filmowych. Jest dobrze zachowany na zewnątrz i wewnątrz. Bogaty we wszelkiego rodzaju dekoracje, meble, rzeźby, sztukę i wiele innych, które sprawiają, że czujesz się jak królowa lub król w poprzedniej epoce.

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia zamek Peles dron

Jest mój ulubiony zamek Corvinus w Hunedoara, w którym Dracula był więźniem w lochach:

Najbardziej popularny jest zamek Bran, około 25 km od miasta Braszów w Transylwanii. Słynie na całym świecie z tego, że jest zamkiem Draculi z powieści „Hrabia Dracula” napisanej przez irlandzkiego pisarza Brama Stokera. Historyczny średniowieczny władca Rumunii nigdy tu nie był lub był więziony na dwa miesiące.

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia zamek Drakuli Bram

VLAD TEPEZ PALOWNIK

czyli Drakula

Pod fortecą znajduje się mała wioseczka, w której wypić kawę przygotowaną w średniowiecznym stylu i kupić pamiątki, takie jak kubek z wizerunkiem Vlada Palownika, aby cieszyć się poranną herbatą przy tej niezbyt ciepłej osobie…

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia dom Drakuli Sigishoara

Wspominałam już kilka razy o Draculi, więc dowiedzmy się, kim naprawdę był. Historyczna nazwa to książę Wołoszczyzny Vlad Tepez z XV wieku. Dorastał jako zakładnik w Imperium Osmańskim, a później został władcą Rumunii, bardzo kontrowersyjnym… Według wielu źródeł z wielu części świata Vlad był niesamowicie okrutny, słynny z wbijania ludzi na pal (stąd jego przydomek) i robienia rzeczy tak chorych i obrzydliwych, że nie chcę o tym pisać. To jedna strona medalu, druga strona przedstawia nieco inną historię. Vlad miał na celu wzniesienie kraju do jego najwyższego potencjału i nie współpracował z tymi, którzy stali na jego drodze, w tym z kościołem, przekupną szlachtą, krajami i ich przedstawicielami, którzy nie byli sojusznikami, i wieloma innymi. Lista jest długa 😉 Obejrzałam stary film oparty na historii, w którym Vlad mówił coś w stylu „Kto chce zostać ministrem finansów? Ty? Ok, ale pamiętaj, żeby dobrze wykonywać swoją pracę, inaczej skończysz na palu za trzy miesiące”. To była jego zachęta do ciężkiej pracy i zapobiegania korupcji…

Ponadto rozwój poligrafii pomógł sprzedawać historie o jego przemocy z takimi tytułami jak „Vlad je kolację przy stole otoczonym martwymi lub umierającymi ludźmi na palach”.

Nie był fanem kościoła i pomniejszał jego wpływy. Niektóre brutalne opowieści o nim rzekomo pochodzą od mnicha informującego papieża o jego złej duchszy, więc brzmi to nieco podejrzanie.

Jaka jest prawda i co stanowi czarny PR? Nie wiem i nie jestem pewna, czy chcę wiedzieć 😉

Może historie były przesadzone, a Vlad wykorzystał je, jako przewagę nad swoimi przeciwnikami, którzy bali się i niechętnie podejmowali walkę z „nikczemnym tyranem, szalonym psychopatą, sadystą, makabrycznym mordercą, masochistą”. Kto chciałby rozpocząć wojnę z takim typem…?

Urodził się w Sighisoara w domu, który możecie zobaczyć na moich zdjęciach. Kiedy po raz pierwszy usłyszałam o tym średniowiecznym mieście, pomyślałam, że musi być ciekawie je odwiedzić, ale kiedy tam dotarłam, wszystko przekroczyło moje oczekiwania! Stare ufortyfikowane miasto jest kolorowe, urocze, a cały obszar jest wpisany na listę UNESCO. Wspaniale jest tam spacerować, chodzić do tradycyjnych kawiarni i rozmawiać z bardzo otwartymi i przyjaznymi mieszkańcami. Są też sklepy z antykami, które uwielbiam, a także z tradycyjnymi ubraniami. Słyszałam, że w lecie odbywa się średniowieczny festiwal, do którego z radością przyłączyłabym się oczywiście jako dama w długiej sukni i koronie👸

Jeden z budynków jest ozdobiony złotym smokiem, który jest symbolem Zakonu Smoka. Ojciec Vlada był jego członkiem i stąd wywodzi się od ich pseudonimu Dracul. W języku rumuńskim drakul oznacza smoka, a także diabła.

Góry Karpaty

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia góry Karpaty

Kiedyś wybraliśmy się na wędrówkę po górach do odległego jeziora, a okolica była tak piękna, że ​​chcieliśmy zobaczyć więcej, więc spontanicznie postanowiliśmy pójść wąską ścieżką przez niskie sosny i przejść przez strumień skacząc z jednej skały na drugą. Później nie było łatwo znaleźć szlak, ale udało nam się po kilku okrążeniach i musieliśmy wejść do lasu. W pewnym momencie zaczęło padać. W górach robi się szybko ślisko, a woda w strumieniach podnosi się dość szybko, co zapoczątkowało prawdziwą przygodę z presją zbliżającego się zmierzchu. Po około 20 km spaceru wyszliśmy z górskiego lasu, co było osiągnięciem, lecz pojawił się jeszcze jeden problem… Byliśmy kolejne 20 km od naszego samochodu. Nie mieliśmy innego wyjścia, jak złapać autostop na Transalpinie. Po kolejnych wyzwaniach w końcu jeden miły człowiek zatrzymał się i zabrał nas wszystkich.

Kiedy dotarliśmy do domu moich przyjaciół, byliśmy całkowicie wyczerpani i głodni, chłopacy powiedzieli nam, że kiedy byliśmy w połowie drogi zobaczyli porozrzucane kawałki futra owcy… ale nie powiedzieli nam o tym, abyśmy nie zwariowały. To bardzo miłe, ponieważ my dziewczyny, napewno byśmy zwariowały 🙂 W górach mogliśmy zobaczyć wiele znaków dzikich zwierząt, a jeden zaskoczył mnie pozytywnie, gdy dowiedziałam się, że kupa niedźwiedzia jest najmniej obrzydliwą kupą jaką kiedykolwiek widziałam, wygląda jak zlepek jagód 😉

Muszę przyznać, że to było nieco stresujące widzieć glebę przeoraną przez dziki, odchody niedźwiedzi, znaki „ostrzeżenie! jadowite żmije”, ślady rysi i słuchanie wycia wilków w nocy. W końcu to ich dom. Ale jednocześnie było to fascynujące być tak blisko.

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia góry Karpaty

Moi przyjaciele są właścicielami domu i ziemi w miejscu, w którym latem nie zamykają drzwi (przez większość czasu są szeroko otwarte). Kiedy opowiedzieli mi historię o rysiu, który mieszkał na strychu opuszczonego domu, tej nocy obudziłam się słysząc, że coś wchodzi do naszej sypialni i prawie miałam zawał serca. Krzyczałam-szepcząc, że ryś wszedł, a kiedy wskoczył na łóżko, okazało się, że był to nasz kochany przyjaciel kot Zgabarta 😂💙

Gdzieś między Sibiu a Braszowem znajduje się miejsce z nowym glinianym, bajkowym zamkiem. To ekologiczny, wyjątkowy hotel, w którym można poczuć się jak w magicznym świecie hobbitów i elfów.

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia hotel z bajki między Sibiu a Braszowem

Kolory las Dumbrava w pobliżu Poienari stworzony jest przez artystę, który wyjaśnia, że ​​jest to „manifest przeciwko wszystkiemu, co dzieje się z wylesianiem, to manifest artystyczny”. Naprawdę pozytywny i piękny rodzaj protestu.

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia kolorowy las Dumbrava w pobliżu Poienari

Viscri to średniowieczna wyjątkowo zachowana wieś Transylwańsko – Saksońska, w której można odwiedzić dom księcia Karola i ufortyfikowany kościół z XII wieku. Droga na szczyt wieży musi być podjęta na własne ryzyko, ale jest to jeden z najlepiej zachowanych budynków z tamtego czasu, do którego weszłam (później odwiedziłam też cytadelę Rasnov, która jest jeszcze większa i również bardzo imponująca). Na początku nie byłam pewna, czego się spodziewać, odwiedzając dom księcia Karola, ponieważ jego pałac w Londynie jest dobrze chroniony i nie możesz po prostu wejść i napić się z nim herbaty 😉 Nie było go w domu, ale mogliśmy wejść i zobacz tradycyjny niebieski, uroczy dom i porozmawiać z sympatycznymi mieszkańcami.

Busteni to miasto w górach Bucegi, o którym słyszałam, że w nocy można spotkać niedźwiedzia…

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia miasto Busteni

Cisnadioara koło Sibiu można wybrać się na spacer na wzgórze, na szczycie którego znajduje się niewielki ufortyfikowany kościół wspomniany po raz pierwszy w 1223 r., poświęcony Świętemu Michałowi. Ze wzgórza roztacza się piękny widok. W średniowieczu w Rumunii wiele kościołów zostało ufortyfikowanych z powodu ataków osmańskich.

Na tym zdjęciu możecie dopatrzyć się mnie na murze po prawej stronie 🙂

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia ufortyfikowany kościół W Cisnadioara koło Sibiu

Pewnej zimy postanowiliśmy wybrać się na wycieczkę, aby zobaczyć wibrujący zielenią omszały wodospad Bigar, czystą turkusową wodę jeziora Beiului i zamarznięty wodospad Beușnița. Wszystkie te niesamowite miejsca znajdują się w południowo-zachodniej części kraju.

Następnego dnia chcieliśmy pojechać wzdłuż Dunaju, aby zbadać rzeźbę skalną Decebalusa i miasto Herkulane, ale pojawił się jeden problem… Wróciliśmy do samochodu po zmroku z wodospadów i pojechaliśmy dalej, dzwoniąc po wszystkich możliwych hotelach, aby zarezerwować pokoje. Niestety nie mogliśmy nic znaleźć, a zmierzch zamienił się w ciemną, mglistą noc, kiedy otrzymaliśmy wiadomość sms „Witamy w Serbii”… Trochę nas to zestresowało oraz perspektywa spędzenia nocy w samochodzie z rysiem w lesie, ale mój przyjaciel się nie poddał. W końcu znaleźliśmy hotel, weszliśmy do środka w ubłoconych butach i spodniach, z desperacją na naszych zmęczonych twarzach, i zdaliśmy sobie sprawę, że trwała jakaś impreza (chyba ślub), gdzie panie były w sukienkach koktajlowych, a dżentelmeni w garnikturach . Recepcjonista spojrzał na nas ze współczuciem i dał nam ostatni pokój, który nie miał być zarezerwowany. W ten sposób spaliśmy super ściśnięci wszyscy trzej w jednym łóżku i obudziliśmy się z obolałymi szyjami, ale mimo wszystko byliśmy wdzięczni.

Rzeźba w skale głowy Decebalusa na rzece przypomina mi scenerię z „Hobbit”. Decebalus był ostatnim królem Dacji, który walczył z rzymskimi cesarzami. Znajduje się przy Żelaznych Bramach – wąwozie na Dunaju między Rumunią a Serbią.

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia skała Decebalus

Herculane to miasteczko spa 🙂 z mnóstwem naturalnych gorących źródeł i łaźni termalnych. Architektura miasta sprawiła, że ​​poczułam się jak w poprzedniej epoce. Z miastem związana jest legenda z Herkulesem i jego posągi zdobią centrum, stąd nazwa. Fani opuszczonych budynków mają tu wiele do odkrycia, ponieważ imponujące stare kasyno i hotele są zamknięte od lat.

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia miasto Herculane opuszczone kasyno

Okolica jest również bardzo interesująca i ma ślady zamieszkiwania z epoki paleolitu. Można powędrować do „groty”, która jest parującą jaskinią w górach i zobaczyć piękny widok ze szczytu.

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia miasto Herculane grota

W Rumunii mieszkają Cyganie i można rozpoznać ich domy z daleka, ponieważ w ich kulturze często buduje się wielkie rezydencje z wieloma wieżami, dekorowanymi płotami i bogatą w style architekturą. Nie zrobiłam nigdy żadnego zdjęcia, ale mam nadzieję, że wyobrazicie sobie ten szczególny błyszczący mix, który sprawi, że krajobraz robi się jeszcze bardziej interesujący 🙂

Rumuńska kuchnia jest dla mnie smaczna, a jeśli chcesz jeść wegańskie jedzenie, zawsze możesz poprosić o dania postne “depost”, co jest bardzo wygodne i wszyscy rozumieją, co masz na myśli.

Teraz tęsknię za polentą z grzybami podobnymi lub takimi samymi jak „mamaliga” (nie jestem pewna czy to jest tym samym), gołąbkami warzywnymi, gulaszem z fasolą, zacusca (pasta z bakłażana) i deserem papanasi. Spróbowaliśmy też tradycyjny alkohol Palinka, który jest mocny, bądźcie z tym ostrożni 😉

W Rumunii jest wiele interesujących miejsc i najlepiej je zobaczyć na własne oczy…

Timisoara miasto📍

Cytadela Rasnov📍

Wielka forteca zbudowana w 1225 roku, ale istnieją ślady archeologiczne wskazujące, że pierwsza wersja cytadeli pochodzi z prehistorycznych czasów Dacji.

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia cytadela Rasnov

Brasov📍

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia miasto Brasov

Sibiu📍

Klasztor Polovragi i Cheile Oltetului (to wąwóz) 📍

Istnieje również jaskinia, w której według legend żył bóg dacjański Zalmoxes (lub Zalmoxis) – bóg tajemnicy, ekstazy, podziemia i nieśmiertelności. Był nauczycielem, arcykapłanem, uzdrowicielem i wegetarianinem.

Jezioro Vidraru📍

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia jezioro Vidraru

Alba Iulia 📍 to starożytne miasto z cytadelą w kształcie gwiazdy, starożytną historią i architekturą Rzymu i Dacji. Bardzo imponujące miejsce!

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia stare miasto Alba Iulia

Chciałbym odwiedzić jeszcze dwa miejsca: szczęśliwy cmentarz w Maramures i deltę Dunaju. Jeśli już tam byłeś, podziel się swoimi przygodami w komentarzach.

Ok, na mojej liście jest też sanktuarium niedźwiedzi i średniowieczny festiwal w Sighisoara 😉 I Râpa Roșie.

Malvina Dunder blog rozwój osobisty, relacje, podróże Rumunia tradycyjny strój pasterski, góry Karpaty

z miłością, Malvina Dunder

One response to “Magiczna Rumunia: Dracula, tajemnicze zamki, pogromcy wampirów, drogi z „Top Gear”, Karpaty i najlepsze miejsca do odwiedzenia.”

1. […] możesz zobaczyć symbolikę pasa, a jeśli ciekawią Cię podróże, koniecznie zajrzyj do artykułu o Rumuni, kraj o cudownej naturze, pięknych zamkach i mrocznej […]